از همه چیز ، از همه جا

همه چیز برای شما عزیزان

از همه چیز ، از همه جا

همه چیز برای شما عزیزان

جراح ماهی آبی ( Blue Tang )

خب سلام دوستان. من مدتی پیش تحقیقی کردم راجع به جراح ماهی آبی یا به عبارت دیگه Blue Tang این ماهی که بیشتر ما آن را به اسم Dory یکی از شخصیت های کارتون در جست و جوی نمو می شناسیمش بسیار جالب است. من مختصر کارم را در ادامه مطلب گذاشته ام :

   

 

نام : جراح ماهی آبی

نام انگلیسی :                                                                                                           Blue Tang                                                                        

شاخه : طنابداران

گونه : Acanthuridae یا جراح ماهیان

نام علمی : Paracanthurus Hepatus

نام های دیگر : جراح آبی اقیانوس آرام ، pacific Blue Tang ، Regal Tang

نوع : گیاه خوار

سمی : خیر

رفتار : نمیه مهاجم

مبدا : فیجی،اندونزی،مالدیو،جزایر سلیمان  

                                             

 

 

 

شناخت جراح ماهی آبی ( BLUE TaNG )

همانطور که به احتمال زیاد شما هم می دانید این ماهی یکی از شخصیت های کارتون در جست و جوی نمو با نام Dory  بوده. این جراح ماهی یکی از جراح ماهیان زیبا و صلح طلب است گرچه در مواقعی که احساس خطر کند بسیار خطرناک می شود. بدن این ماهی با رنگ آبی بسیار درخشان پوشیده شده است که در اطراف باله ها و بر روی بدن نیز با رنگ مشکی تزئین شده است. در حقیقت رنگ مشکی از چشم ها شروع شده ودر پایین باله بشتی تا دم ادامه پیدا می کند این طرح تا پشت باله سینه ای به شکلی امتداد می یابد. فرقی که ماهی نابالغ این نوع با ماهی بالغ دارد در رنگ آن ها است. ماهی نابالغ دارای رنگ زرد روشن به همراه رنگ آبی و خال های مشکی در اطراف چشم ها است که این فرق ماهی بالغ با ماهی نابالغ است.اندازه ی این ماهی حدودا 25 تا 31 سانتی متر است و ماهی های نر از ماهی های ماده بزرگ ترند.

 

محل زندگی

این جراح ماهی ها ساکن صخره های مرجانی استوایی دارای جریان های آبی قوی است اصولا آن ها در آبهای شفاف اطراف تپه های مرجانی ۱ تا ۲ متری بالاتر از بستر در عمق های بین ۲ تا ۴۰ متر و در دامنه دمایی ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد زندگی می کنند. ماهی های جوان در دسته های کوچک و اطراف مرجان ها هستند تا بتوانند در زمان احساس خطر به سرعت در لابه لای شاخه های مرجان ها مخفی شوند. این ماهی ها ممکن است به صورت فصلی با توجه به دمای آب مهاجرت کنند. این ماهی در هند و اقیانوس آرام از ژاپن تا استرالیا و اطراف Great Barrier Reef وجود دارد.

 

تغذیه

 این ماهی در دریا اصولا از زئوپلانکتون ها و برخی مواقع به کمک دندان های بسیار کوچگ خود جلبک ها را از سطح صخره ها یا مرجان ها جدا کرده و از آنها تغذیه می کند.

 

 

نام جراح برای خانواده این نوع به چه دلیل است و چگونگی دفاع آن ها

دلیل استفاده از نام جراح برای این خانواده در حقیقت به دلیل وجود یک تیغه در انتهای بدن و بر روی ساقه دمی است که از ستون فقرات ماهی منشا می گیرد و حاوی سمی است که می تواند بر روی شکارچیان کوچک تاثیر فلج کننده ای داشته باشد اما در انسان فقط می تواند باعث بروز درد شود. این تیغ در یک شیار در زیر پوست ماهی قرار گرفته است که ماهی می تواند در مواقع لزوم آن را گسترش داده و از آن برای دفاع از خود استفاده کند. این تیغه به وسیله ماهیچه هایی به ستون فقرات ماهی متصل شده است. زمانی که این تیغ باز می شود بسیار شبیه به تیغ جراحی است.

 

از تولد لارو ( Larve ) تا بالغ شدنش.

ماهی نر اصولا به همراه ۷ تا ۹ ماهی ماده در یک گروه زندگی می کنند. البته ماهی های ماده ممکن است از یک گروه به گروه دیگر بروند. جراح ماهی ها در طول فصل های سرد سال اقدام به تخم ریزی می کنند زمانی که ماهی های ماده و نر برای تخم ریزی آماده می شوند رنگ بدن آنها تغییر می کند. در این زمان ماهی های ماده به همراه ماهی های نر در ستون آب به سمت بالا شنا کرده و همزمان تخم ها را در آب رها می کنند. در هر بار تخم ریزی ماهی های ماده می تواند تا ۴۰۰۰۰ تخم را در آب رها کند.

لارو بلوتانگ بعد از گذشت ۲۶ ساعت از تخم خارج می شود. لارو در ساعت های اولیه تولد فاقد ضربان قلب است و تا زمانی که قلب شروع به حرکت می کند به صورت شناور باقی می ماند. بعد از گذشت ۵ ساعت ضربان قلب شروع می شود و لارو می تواند شناهای کوتاهی را انجام دهد.

دو روز بعد از خروج از تخم، باله ها، چشم ها و رنگ دانه ها پدیدار می شوند. روند رشد با تکمیل سیستم گوارش ادامه می یابد. سرعت رشد به میزان نور و دمای آب بستگی دارد ولی به هر ترتیب لارو تا ۳۷ روزگی کامل می شود.

ماهی های جوان بسیار شبیه به ماهیان بالغ هستند تنها در ساختار رنگی و شکل بدن خود کمی متفاوت هستند و بدن ماهیان جوان کشیدگی کمتری دارد.

تولید مثل این ماهی در اسارت بسیار مشکل است و تا به حال روش عملی خاصی در این خصوص منتشر نشده است.

بیشتر جراح ماهی ها در طبیعت در حدود ۳۰ سال عمر می کنند. اما در آکواریوم میانگین عمر این ماهی ۸ تا ۱۲ سال است.


موضوع : علوم تجربی ، زیست شناسی ، جانورشناسی ، آبزیان ، جراح ماهیان ، جراح ماهی آبی

منابع : www.dolphiran.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد